top of page
  • Forfatterens bilde: Kari Marie Sandbukt
    Kari Marie Sandbukt
  • 8. okt. 2023
  • 2 min lesing

Google Ads er en markedsføringsplattform. Google Ads er integrert over alle Googles plattformer, i tillegg til samarbeidspartnere som for eksempel youtube, tv2.no, dagbladet.no. Plattformen fungerer som en markedsplass, hvor høystbydende får sine annonser vist.


Med denne markedsføringsstrategien samarbeider bedrifter med plattformer som Google eller Amazon for å vise sine annonser på relevante søkeresultater eller produktsider. Når en bruker klikker på en annonse, pådrar bedriften seg en bestemt kostnad-per-klikk (CPC). For å sikre god økonomisk styring, tillater disse annonseplattformene oppsett av budsjettsgrenser som dekker ulike aspekter, slik som kostnad per klikk, daglig forbruk, ukentlig forbruk, og totalt kampanjeforbruk.


Hvorfor bruke Google Ads?

Google Ads er en nyttig ressurs for å øke synligheten til din bedrift på nett. Google Ads gir deg mulighet til å komme i kontakt med potensielle kunder nøyaktig i det øyeblikket de aktivt søker etter produkter eller tjenester som du tilbyr.


Med Google Ads kan du målrette annonser basert på søkeord. Dette betyr at du kan velge de spesifikke søkeordene som er relevante for din virksomhet, og annonsene dine vises bare når noen søker etter disse nøkkelordene. Dette hjelper deg med å nå folk som allerede viser interesse for ditt produkt eller tjeneste.


Hvordan er en Google Ads-konto bygget opp?

En Google Ads konto er bygget opp som et hierarki. Øverst er kampanjer, steg to er annonsegruppe, og steg tre er annonser. Dette gjør det enkelt å definere og segmentere en kampanje.


Et eksempel for å visualisere dette hierarkiet, vil være slik for en sportsbutikk:

Kampanje: Treningssko


Annonsegruppe 1: Nike

Annonse for Nike treningssko


Annonsegruppe 2: Adidas

Annonse for Adidas treningssko


Hvor mye koster det å annonsere på Google?

I Google Ads velger du et dagsbudsjett før du publiserer kampanjen. På denne måten vil du alltid ha kontroll over annonsekostnadene dine. Det optimale budsjettet vil variere fra bransje til bransje, men i gjennomsnitt vil et klikk koste fra 8 til 15 kroner.


Budsjett på Google Ads burde bli satt etter forventninger man har til annonseringen. En nettbutikk som ønsker å generere 50,000,- i salg, burde være forberedt på å bruke fra 10,000 og oppover månedlig, mens for en elektriker som ønsker 15 leads, kan 5,000 være tilstrekkelig.


Ta gjerne kontakt med oss, så hjelper vi deg å velge det riktige budsjettet for deg basert på din bransje og dine mål.

Comments


Hva er Google Ads og hvordan fungerer det?

bottom of page